Gewicht van mama

Ik geraak mijn zwangerschapskilo’s maar niet kwijt en toch geef ik borstvoeding. Hoe komt dat?

Ik  zit al onder mijn startgewicht van voor de zwangerschap en blijf maar afvallen. Vraagt de borstvoeding te veel energie van me?

Mag ik lijnen tijdens de borstvoedingsperiode?


Ik geraak mijn zwangerschapskilo’s maar niet kwijt en toch geef ik borstvoeding. Hoe komt dat?

Borstmama’s komen sneller terug op hun oorspronkelijk gewicht, in vergelijking met kunstvoedingsmama’s. Omdat de vetreserves, die je opbouwde tijdens je zwangerschap, gebruikt worden voor de aanmaak van jouw melk.

Borstvoeding geven is echter geen crashdieet. De gewichtsafname gaat slechts geleidelijk. Dat je de eerste tijd niet veel afvalt in gewicht is normaal. Het duurt immers maanden vooraleer je weer op je oude gewicht zit. In de volksmond zegt men niet voor niets: “Negen maanden op, negen maanden af.”

Weegschaal: gewicht van mama bij borstvoeding

Als je volledig borstvoeding geeft, heeft je lichaam zo’n 300-500 kcal extra nodig per dag. Dat is niet zo veel. Een tweede portie vlees, rijst of aardappelen bij de warme maaltijd, een potje volle yoghurt als tussendoortje of een dubbele boterham met kaas leveren vaak elk al zo’n 250 kcal op. Is je hongergevoel groter dan zo’n tweetal extraatjes, dan kan je kiezen voor een heerlijk stukje fruit, een kom soep of een extra portie groentes (zonder saus). Of drink eens een glaasje water, wat vers fruit- of groentensap of kopje kruidenthee (zonder suiker) tussendoor.

Ik  zit al onder mijn startgewicht van voor de zwangerschap en blijf maar afvallen. Vraagt de borstvoeding te veel energie van me?

Iets veranderen aan de borstvoeding is wellicht niet nodig. Je voeding aanpassen waarschijnlijk wel.

Als je borstvoeding geeft, moet je zo’n 300 tot 500 kcal extra eten op een dag. Probeer dus wat rijke, maar gezonde tussendoortjes, zoals een dubbele boterham of een potje volle yoghurt met granen,  in te lassen. Of ga je voeding verrijken: volle producten in plaats van halfvolle, een dubbele laag beleg op je boterham in plaats van een enkele, boter in plaats van minarine, een extra schep aardappelen bij de warme maaltijd of een sneetje brood extra aan het ontbijt. Meer gaan snoepen of overschakelen op fastfood is niet de juiste manier om aan te komen in gewicht. Op een gezond manier je voeding verrijken of aanvullen is dat wel.

Blijf je afvallen in gewicht, dan raadpleeg je best even je huisarts en/of een diëtist. En laat hen dan ook even overleggen met een lactatiekundige. Zodat je borstvoedingsvriendelijke dieetadviezen krijgt.

Mag ik lijnen tijdens de borstvoedingsperiode?

Gewoon gezond en evenwichtig eten en (minstens) zo’n half uurtje per dag wat bewegen zoals wandelen, fietsen, traplopen, stofzuigen,… is gezond.  Dan kom je op een geleidelijke manier vanzelf weer op je streefgewicht.

Als je een crashdieet volgt, wordt er vet in je lichaam afgebroken. Vet is de plaats waar afvalstoffen opgeslagen worden. Afvalstoffen die tijdens het lijnen kunnen vrijkomen. En uiteindelijk in je moedermelk terechtkomen. Een beetje afvalstoffen in je bloed of in je melk kan geen kwaad. Maar komen er te veel van die afvalstoffen tegelijkertijd vrij, dan is dat niet goed voor jou en voor je kindje.

Voeding van de moeder die borstvoeding geeft

Wat je kan doen is wat minder beleg op je brood doen en suiker- en vetrijke tussendoortjes vervangen door “armere” varianten zoals vers fruit of rauwkost, een bord muesli, een bakje verse yoghurt, een kom soep, een sneetje bruin brood, enzovoort. Je kan ook vet vlees of vette vis vervangen door magere varianten en af en toe eens vegetarisch eten. Verder volle melkproducten vervangen door de halfvolle of de magere versie. En daarnaast natuurlijk wat lichaamsbeweging inlassen. Een dagelijkse wandeling van een halfuurtje met de baby in de kinderwagen of de draagdoek bijvoorbeeld.

Val je niet meer dan 500 tot 750 gram per week af, dan zou dat niet schadelijk mogen zijn voor je borstvoeding. Niet voor je melkproductie, en ook niet voor de melkkwaliteit.

© 2011-2012