Voeding

Moet ik extra drinken tijdens de borstvoedingsperiode?

Mag ik alcohol drinken tijdens de borstvoedingsperiode?

Moet ik extra eten als ik borstvoeding geef?

Welke voedingsmiddelen moet ik laten als ik borstvoeding geef?

Ik geraak mijn zwangerschapskilo’s maar niet kwijt en toch geef ik borstvoeding. Hoe komt dat?

Mag ik lijnen tijdens de borstvoedingsperiode?

Is deelnemen aan de Ramadan slecht voor de borstvoeding?

Bestaan er productieverhogende voedingsmiddelen?

Ik heb een vraag over mijn gewicht


Moet ik extra drinken voor de borstvoeding?

Ja, absoluut! Een babytje drinkt tot een liter moedermelk per dag. Dus jij zal ook een liter extra moeten drinken: water, fruitsap, groentensap, kruidenthee, soep, bouillon of melk. Doe je dat niet, dan heeft dat geen effect op je melkproductie. Maar voor jouw gezondheid is het niet goed. Je kan immers uitdrogen als je te weinig drinkt. Je urine zou kleur- en geurloos moeten zijn. Heb je donkergele urine en heeft het een sterke geur, dan betekent dat dat je wat meer moeten drinken op een dag.

Baby en mama

Voldoende drinken voorkomt dat mama een vochttekort oploopt

Schiet extra drinken er regelmatig bij in, omdat je te druk bezig bent met andere dingen? Zet dan in elke kamer op een strategische plaats een fles bronwater neer. En verplicht jezelf telkens een slokje te nemen als je er voorbij loopt. Al die vele kleine slokjes samen maken op het einde van de dag die broodnodige extra liter vocht.

Let wel wat op met cafeïnerijke dranken (koffie, zwarte thee, cola, icetea). Je kleintje kan er onrustig van worden. Ze vertragen je toeschietreflex. En belemmeren de ijzeropname in jouw lichaam. Drie kopjes koffie/thee of glazen cola/icetea op een dag kunnen geen kwaad.

Opletten met koffie en thee!

Opletten met koffie!

Ook met koemelk moet je oppassen. Twee glazen melk op een dag zijn voldoende. Meer heb je niet nodig. En je kindje kan er overgevoelig op reageren als je te veel melkproducten eet of drinkt.

Meer informatie over kruidenthee

Mag ik alcohol drinken tijdens de borstvoedingsperiode?

Alcohol is niet zo goed voor de gezondheid. Of je nu borstvoeding geeft of niet. Wil je toch een glaasje drinken, dan doe je dat best vlak na het voeden of kolven. Alcohol gaat immers over in de moedermelk. Het percentage alcohol in je melk ligt altijd even hoog als in je bloed.

Alcoholische melk maakt je kindje suf. Of net hyperactief. En kan de toeschietreflex vertragen. Waardoor je kleintje onrustig kan gaan drinken. Drink je echt heel vaak of veel alcohol, dan kan dat zelfs leiden tot groeiproblemen bij je kindje.

Als je toch een glaasje bier of wijn wil drinken, dan doe je dat best vlak na de voeding. Het duurt immers twee tot drie uur vooraleer een horeca-eenheid alcohol uit je melk verdwenen is, net als uit je bloed. Drink je twee eenheden alcohol, dan duurt dat vier tot zes uur. Drie eenheden zes tot negen uur. Enzovoort.

Alcohol en borstvoeding

Soms wordt in de volksmond aangeraden om dagelijks een glas bruin bier te drinken om de melkproductie te verhogen. Deze methode berust echter op een fabeltje! Je productie zal veeleer dalen bij het drinken van alcohol. Een borstekindje drinkt immers zo’n 10%-25% minder aan de borst als de melk alcohol bevat. Dat komt door de veranderde geur en smaak. Om je melkproductie te laten stijgen is vaker aanleggen en/of kolven een veel effectievere methode!

Meer informatie (Vereniging Borstvoeding Natuurlijk)

Moet ik extra eten als ik borstvoeding geef?

Ja, het eerste half jaar heb je zo’n 300 tot 500 kcal extra nodig op een dag. Een beetje afhankelijk naargelang jouw persoonlijke lengte, gewicht en lichamelijke activiteiten op een dag.

En laat die extra’s dan vooral bestaan uit verse en volle producten: graanproducten, melkproducten, groentes, fruit, vis, plantaardige olie en noten.

Meer informatie over je voeding als je borstvoeding geeft (Engelstalig, Breastfeeding Magazine)

Welke voedingsmiddelen moet ik laten als ik borstvoeding geef?

Geen enkele. Je mag gewoon alles eten waar je zin in hebt.

Baby bij mama

Bepaalde voedingswaren hebben een productieverhogende en andere een productieverlagende werking. Een lijstje vind je in de rubriek “Melkproductie”.

Sommige voedingsmiddelen kunnen ook een voedselovergevoeligheid veroorzaken bij je kleintje: koemelk, peulvruchten, eieren, granen, noten, zaden, pitten, vis, schaal- en schelpdieren, citrusvruchten, enzovoort. Maar het heeft geen zin om al deze voedingsmiddelen te gaan schrappen uit je dieet. Je verarmt er je voeding mee. Daar waar dat allicht helemaal niet nodig is.

Heb je een vermoeden dat je kindje allergisch reageert op iets, laat dan dat voedingsmiddel een drietal weken achterwege. Als je bij de herintroductie van dat bepaalde voedingsmiddel opnieuw klachten herkent bij je kleintje, dan weet je dat je kindje waarschijnlijk overgevoelig is voor dat bepaalde voedingsmiddel. En dan kan je het voorlopig weglaten uit jouw voeding. Probeer dan een maand later nog eens voorzichtig of je kind er nog steeds overgevoelig op reageert. Babytjes groeien namelijk over de meeste voedselovergevoeligheden heen voor hun eerste verjaardag.

Meer informatie over voedselovergevoeligheid bij borstgevoede kinderen

Borstvoeding baby

Ik geraak mijn zwangerschapskilo’s maar niet kwijt en toch geef ik borstvoeding. Hoe komt dat?

Borstmama’s komen sneller terug op hun oorspronkelijk gewicht, in vergelijking met kunstvoedingsmama’s. Omdat de vetreserves, die je opbouwde tijdens je zwangerschap, gebruikt worden voor de aanmaak van jouw melk.

Borstvoeding geven is echter geen crashdieet. De gewichtsafname gaat slechts geleidelijk. Het duurt dan ook maanden vooraleer je weer op je oude gewicht zit. Ze zeggen in de volksmond niet voor niets: “Negen maanden op, negen maanden af.”

Mag ik lijnen tijdens de borstvoedingsperiode?

Gezond en evenwichtig eten wel, lijnen niet. Als je dieet, wordt het vet afgebroken in je lichaam. En dan kunnen er afvalstoffen vrijkomen. Die uiteindelijk  in je moedermelk terecht komen. En dat is niet goed voor je kindje.

Wat je wel kan doen, is wat minder beleg op je brood doen en alle suiker- en vetrijke tussendoortjes vervangen door gezondere varianten zoals vers fruit of groentes, een bord muesli, een bakje verse yoghurt, een kom soep, een sneetje bruin brood, enzovoort. En daarnaast meer lichaamsbeweging inlassen. Een dagelijkse wandeling van een uurtje met de baby in de kinderwagen of de draagdoek bijvoorbeeld.

Baby in draagdoek bij mama

Val je niet meer dan 500 tot 750 gram per week af, dan zou dat niet schadelijk mogen zijn voor je borstvoeding. Niet voor je melkproductie, en ook niet voor de melkkwaliteit.

Gaan de Ramadan en borstvoeding samen?

Ja, als je op een aantal dingen let. Meer uitleg: Borstvoeding en Ramadan (La Leche League)

Bestaan er productieverhogende voedingsmiddelen?

Ja, voor een lijstje, zie bij de rubriek “Melktekort”.

Ik heb een vraag over mijn gewicht

Kijk eens in de “Gewicht”-rubriek.

© 2011-2012